Facebook gooit het volgend jaar over een hele andere boeg. Net als TikTok, zal het algoritme van Facebook meer ‘relevante’ posts gaan aanbieden, waarvan ze weten dat je die leuk vindt. Daarnaast gaat Facebook investeren in AR en binnenkort ga je meer VR zien in bijvoorbeeld Reels.
💡Deze Social media hack mag jij niet missen: Facebook stopt met het promoten van externe links om mensen op Facebook te houden. Dus zet jij wel eens linkjes in je berichten? Vanaf 2023 niet meer.
Net als Facebook gaat Instagram haar algoritme veranderen door met AI te sturen op berichten die gerelateerd zijn aan berichten die jij al leuk vindt. Instagram gaat ook testen met 3D posts en NFT’s. Daarnaast zal live shopping in 2023 een grotere rol spelen. We zijn benieuwd!
💡Volgend jaar kun je breder experimenteren met advertenties zoals AR en andere interactieve advertenties. Daarnaast zul je véél meer Reels voorbij zien komen op je feed, net zoals alle andere short form content, zoals Stories. Zeker iets om mee te nemen in jouw social strategie.
PS lees hier meer over hacks voor het Instagram algoritme! 🚀
Nadat Pinterest in de COVID tijden haar beste jaar ooit heeft gehad, valt dit jaar wat tegen. Maar Pinterest heeft grote plannen, dus zeker eentje om in de gaten te houden. Pinterest gaat dit jaar kei hard aan de slag om de zoekfuncties te verbeteren én nog betere aanbevolen content aan te bieden aan gebruikers.
💡Volgend jaar kun je meer verwachten van de ‘Watch’ tab van Pinterest. Dit is een TikTok style pagina waar je veel DIY en andere inspiratie kunt vinden naast je originele Pins. Daarnaast kun je net als Instagram Shopping, nu een Pinterest shop oprichten. Die shop is geïnspireerd op de Pins die gebruiker al heeft bewaard. Een ideale functie om je doelgroep van inspiratie over te laten gaan tot aankoop.
👉 Super nieuwtje: Pinterest was al een tijdje bezig met het experimenteren met AR. Maar nu Meta, Google en Apple bezig zijn met het investeren hierin, zou het best zo kunnen zijn dat je binnenkort die prachtige – maar te dure – stoel met AR al in je kamer kunt zetten om te zien hoe het staat.
Hét platform waar je als bedrijf gewoon online zichtbaar móét zijn. LinkedIn heeft afgelopen jaar een record aantal interacties behaald. Daarnaast zien we een stijgende lijn in de mix tussen professionele en privé berichten door elkaar.
💡Nog een Social media hack voor 2023: Op LinkedIn krijgt audio en video op LinkedIn een grote(re) focus. Audio rooms, live events en podcasts krijgen allemaal een eigen plek in de app. Video krijgt misschien zelfs een aparte tab binnen de app. Zeker iets om over na te denken wanneer je je content kalender aan het vullen bent voor LinkedIn!
Dé trending app van afgelopen jaar/jaren, de hype van het moment. Maar sinds een tijdje is het download aantal aan het dalen (een verzadigde markt?) en zijn er een aantal punten die het voortbestaan voor TikTok cruciaal maken. Zoals de banden naar de Chinese overheid. Waar of niet, dit zou ervoor kunnen zorgen dat in sommige regio’s in Amerika de app wordt verboden. Iets om over na te denken, voordat je vól inzet op je TikTok zichtbaarheid. Hoe dan ook de app heeft alsnog hoge interactie ratio’s én gebruikers spenderen een lange tijd op de app, dus TikTok blijft een interessante speler.
💡 TikTok gaat inzetten op Live Shopping om zo meer advertenties en directe conversies te kunnen bieden.
Hopelijk is dit weer genoeg inspiratie om jouw socials tot een hit te maken in 2023. En heb je toch nog een handje nodig? You know where to find us!