10 simpele inhaakregels voor een rake inhaker
Hmmmm… inhaken op Nieuwjaarsdag? Start van Wie Is De Mol? Spaghetti Dag? Of toch inhaken op 25 jaar na de laatste Elfstedentocht? Voordat je goed en wel een keuze hebt kunnen maken, zijn ook deze inhaakmomenten alweer voorbij. Jammer joh! Want inhaken geeft jouw bereik en imago een ongekende positieve boost. Tenminste… als je je aan de 10 inhaakregels houdt. Met dit simpele lijstje bepaal je of een moment zich leent voor een inhaker, én hoe je met jouw inhaker maximaal bereik en interactie genereert.
1. Timing is key
Niemand zit te wachten op oud nieuws. En jij vast niet op concurrenten die je voor zijn. Plaats je inhaker daarom ook écht op de dag van de inhaker. Heb je ‘m gemist? Ga dan – alsjeblieft – niet een inhaker ‘inhalen’.
2. Wees zuinig met inhakers
Drie keer per maand inhaken is namelijk zóóó niet cool. Kies relevante inhakers die écht passen bij jouw bedrijf/merk.
3. Get you facts straight
Dubbelcheck voordat je inhaakt op fake news, een verkeerde datum of de naam van de ‘Internationale Dag van de Chocolade’ onjuist schrijft. Of was het toch Wereld Chocoladedag?
4. Breng over in beeld, maak rond met tekst
Zorg voor de gouden combi, waarin het beeld wel nét wat meer de hoofdrol pakt.
5. Doe het goed, of doe het niet
Onthoud: een matige inhaker is pijnlijker dan helemaal geen inhaker.
6. Regeren is vooruitzien
Mocht onze inhaakkalender bij jou op kantoor nog niet ingeburgerd zijn, dan is dit het moment hoor. Want met zo’n kalender zie je inhakers al van mijlenver aankomen. Zo voorkom je ad hoc!
7. Varieer tussen vaste en spontane inhakers
Onze inhaakkalender is een houvast voor de geplande inhakers, maar er gebeurt meer! Haak daarom ook eens in op de actualiteit. Denk aan: uitslagen van voetbalwedstrijden, het weer, uitspraken, etc.
8. Zoek het randje op, maar ga er niet overheen
Humor is de meest effectieve manier om sympathie te creëren. Dit betekent natuurlijk niet dat je iemand beledigt of voor schut zet. Want: ook al verwijder je een misplaatste inhaker, als hij niet goed valt zullen de screenshots voor altijd online circuleren.
9. Na bloed, zweet en tranen…
Jouw inhaker heeft het ‘pand’ verlaten. Open deur of niet: monitoring is essentieel. Leer wie de inhakers opmerken en speel in de op reacties. Inhakers met impact worden immers veel besproken.
10. Inhaken uitbesteden?
De meeste bureaus staan te springen om dit soort opdrachten. Niets is mooier voor creatieve breinen dan een potje brainstormen voor een hilarische inhaker.