De 7 social media trends voor 2024

AI (Artificial Intelligence), X (was: Twitter), Social SEO, Shorts, Discord en BeReal. Om de haverklap verschijnt er wel een nieuwe hype; zélfs een nieuw social media platform. Kun je het nog bijbenen? Wij gaan je meenemen in de 7 meest grensverleggende social media trends die 2024 zullen laten schudden op zijn digitale grondvesten. En waar je – als marketeer – toch echt iets mee moet. 

1. Korte video’s domineren

Laten we even teruggaan in de tijd, naar het Vine-tijdperk. Herinner je je die video’s van slechts 6 seconden nog? Het doel was simpel: mensen aan het lachen maken in een flits. Fast forward naar vandaag, en short video’s zijn overal te vinden op de grote social media platforms: van TikTok, Instagram Reels tot YouTube Shorts. Deze video’s zijn zo ‘scrollbaar’ als het maar kan, en gebruikers vegen je content zo van hun scherm af. Als merk moet je je boodschap in 2024 dus snel en creatief overbrengen.  

via GIPHY

2. Authenticiteit boven alles 

Echte influencer marketing

Een influencer jouw product of dienst laten promoten waar hij/zij géén fervent gebruiker van is, is not done. Komt de promotie niet authentiek over en wordt de oprechte mening achterwege gelaten, dan wordt de influencer daarvoor afgestraft. En jij als merk nog harder. Authenticiteit is dus – in 2024 – een vereiste als je een succesvolle influencer marketing campagne op social media wil runnen. 

Wees menselijk 

Dit jaar is het ook tijd om als merk af te stappen van een picture perfect Instagram feed. Het mag losser; menselijker. Dat blijkt ook uit het gebruik van user-generated content. De drang naar menselijkheid op social media uit zich ook in de opkomst van het social media platform BeReal. Daar waar je weer teruggaat naar de realiteit: geen filters, geen bewerkingen. Gewoon weer echte momenten. Goed om te weten: in Nederland heeft BeReal 1,3 miljoen gebruikers, waarvan 833.000 dagelijks. Vooral tieners en vroege twintigers gebruiken BeReal. 

3. Social SEO: TikTok als zoekmachine 

De slimme vriend die altijd antwoord heeft, maar dan met een flinke dosis creativiteit: TikTok. 40% van de jongeren geeft aan dat ze eerder naar TikTok (of Instagram) gaan dan naar Google Search als ze een brandende vraag hebben.  

Zo word je als merk gevonden op TikTok:

  1. Maak gebruik van relevante en beschrijvende hashtags. TikTok maakt gebruik van hashtags om jouw content de indexeren en categoriseren. 
  2. Volg de grote trends en haak aan. Trending audio? Viral video? Bekijk hoe je deze kunt vertalen naar jouw merk. 
  3. Gebruik keywords in je videotitels en beschrijvingen. 
  4. Ga de interactie aan. Dit levert positieve associaties op en helpt je een groter publiek te trekken doordat jouw profiel vaker wordt voorgesteld aan gebruikers.

New feature: TikTok Search ads Toggle 

Met deze handige feature kunnen merken hun eigen content in de zoekresultaten van TikTok plaatsen. De advertenties worden vertoond bij relevante zoekopdrachten en worden vertoond naast de organische zoekresultaten. 

4. Customer service op social media 

Laten we eerst de feiten bekijken. Uit het Microsoft Global State of Customer Service report blijkt dat maar liefst 54% van de consumenten positiever staat tegenover bedrijven die klantenservice via social media aanbieden. Dat is een flink aantal mensen dat je aan je zijde kunt hebben door simpelweg je klantenservicekanalen te optimaliseren. In 2024 wordt van merken verwacht dat ze speciale in-channel ondersteuningsnetwerken voor sociale media creëren. Dit betekent dat je ultrasnelle reacties kunt bieden op de kanalen waar je klanten al actief zijn, zoals X, Facebook en Instagram. Klanten zijn steeds actiever bezig met het uiten van hun zorgen, vragen en feedback op deze platforms, en ze verwachten snelle reacties.

Customer service met behulp van AI

En natuurlijk kan dit ook met behulp van AI, zoals chatbots die sociale mediakanalen effectief beheren. Deze slimme bots kunnen klantvragen snel en efficiënt afhandelen, wat resulteert in een verbeterde klantervaring. Tevreden klanten zijn loyale klanten, en loyale klanten betekenen een positief merkimago en meer omzet.

5. Géén audio, audio only en spraakkanalen 

Video’s zonder audio

Listen up: video zonder audio zal in 2024 gaan groeien. Video-kijkers blijken vaak hun video’s te bekijken zonder geluid. Mensen scrollen vaak op momenten dat ze liever geen geluid aan willen zetten of dat het onbeleefd is om oortjes in te hebben. Bijvoorbeeld tijdens de pauze op werk. Informatie die alleen in audio wordt gedeeld, komt bij veel kijkers dus niet aan. Het is dan ook belangrijk om je content zo te maken dat ze ook te begrijpen zijn zonder audio. 

Minder scrollen, meer luisteren

Maar audio maakt ook een stevige opmars in de social media trends. We hebben het over podcasts. Luisteraars willen content luisteren die perfect aansluit op hun interesses. Door een podcast te maken over een niche onderwerp, spreek je een betrokken en loyaal publiek aan dat zich zal binden aan je merk. En ook interessant voor merken: investeren in podcastadvertenties nu het podcastlandschap in 2024 verder gaat groeien. 

Voice op social media

In 2024 zal de opkomst van spraakgestuurde communicatie binnen social media nog verder doorzetten. Deze trend wordt mede aangedreven door de groeiende populariteit van platforms zoals Discord, die met hun ‘spraakkanalen’ een nieuwe behoefte lijken te hebben aangewakkerd bij het grote publiek. Denk aan besloten gesprekken, maar dan met spraak in plaats van tekst. Discord is stiekem al behoorlijk populair in Nederland, met bijna 1,5 miljoen gebruikers. Zeker geen kleintje meer, dus! 

6. Community building 

Het opbouwen van een loyale gemeenschap wordt net zo belangrijk als het bouwen van een merk. Merken moeten actief deelnemen aan gesprekken, vragen beantwoorden en waarde bieden aan hun community. Zo leren merken hun doelgroep door en door kennen, weten wat hun beweegredenen zijn, leren aan wat voor soort content ze de voorkeur geven en waar hun doelgroep echt waarde aan hecht. En dan kun je als merk pas écht inspelen op de behoeftes van je doelgroep. Het resultaat: een loyaal klantenbestand. 

7. De Metaverse groeit en groeit

Metaverse. Zonder twijfel by far het meest gehypte marketingbegrip van 2023. De voorspelling: 25% van de mensen zullen minstens één uur per dag in de metaverse tijd spenderen in 2026. Dat is nogal wat, als je het ons vraagt. Het is nog een beetje gissen wat het nou écht is, maar wat we al wel weten is dat de metaverse zal dit driedimensionaal zijn, waarbij technieken zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR) een grote rol zullen spelen. Het idee van de metaverse is dat het een permanente omgeving is, waar mensen werken, winkelen, spelen en socializen. Je moet het zien als een nieuwe generatie van het internet, waarin alle bestaande, gedeelde en 3D-virtuele ruimten aan elkaar verbonden zijn in een allesomvattend universum.

via GIPHY

Kun je het niet bijbenen? 

Laten we samen kijken welke trends jouw merk moet toepassen in de social media strategie van 2024 om bij te blijven. Om te groeien. 

Bekijk ook

Social
Stop met willekeurig inhaken: dit is waarom
Social
10 simpele inhaakregels voor een rake inhaker
Social
Meta’s Threads: waarom merken erin moeten duiken

Oók resultaten
binnenharken?